سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رستوران

صفحه خانگی پارسی یار درباره

مفیدترین روش مطالعه زیست شناسی کنکور از زبان دکتر عمارلو

    نظر

 

مفیدترین روش مطالعه زیست شناسی    کنکور از زبان دکتر عمارلو

سایت دانشجوفا :سلام دوستان عزیز می‌دانید که درس زیست‌شناسی با ضریب بالایی که در کنکور98 تجربی دارد، یکی از مؤثرترین درس‌ها برای آوردن رتبه‌های برتر می‌باشد.

تعداد و زمان سؤالات زیست شناسی در کنکور:

در کنکور سراسری شما باید به 50 تست زیست‌شناسی پاسخ دهید و زمان پاسخ‌دادن 36 دقیقه است؛ یعنی، حدوداً برای هر سؤال 43 ثانیه فرصت دارید. از کتاب دوم حدوداً 11 تا 14 تست می‌آید. از کتاب سوم 18 تا 20 تست و از کتاب پیش 1 (5 فصل اول کتاب سال چهارم) 5 تا 7 تست و از کتاب پیش 2 (فصل 6 تا 11 کتاب سال چهارم) 12 تا 14 تست. البته بسیاری از این تست‌ها ترکیبی هستند؛ یعنی یک تست می‌تواند مربوط به چند فصل یا چند کتاب باشد. به‌طور مثال:

نمونه تست زیست شناسی در کنکور سراسری: 

بدن انسان برای مقابله با عامل کدام بیماری پرفورین ترشح می‌کند؟

1)سل                                        2) مالاریا                                   3) دیفتری                                  4) تب‌خال

دقت کنید تست مربوط به فصل 1 سال سوم است و گزینه‌ی 1 و 2 مربوط به فصل 9 چهارم؛ گزینه‌ی 3 مربوط به فصل 10 چهارم و گزینه‌ی 4 مرتبط با فصل 2 سال چهارم. من همین‌جا توصیه‌ای اکید می‌کنم، فصل 9، 10 و 11 سال چهارم را حتماً خط به خط و کلمه به کلمه حفظ کنید. قطعاً ضرر نمی‌کنید.

دانلود جزوات کمک آموزشی

حالا به این تست کنکور سراسری  توجه کنید:

 

چگونگی وراثت ژن‌های ………….. می‌تواند تأییدی بر قانون جورشدن مستقل ژن‌ها باشد.

1)دیستروفی عضلانی دوشن و سیناپسین 1                                   2) رنگدانه‌شدن شبکیه‌ی چشم و نشانگان زالی- ناشنوایی

3)پذیرنده‌ی آنژیوتانسین II و هانتینگتون                                      4) کام شکاف‌دار وابسته به X و پروتئین ریبوزومی

می‌بینید که تست مربوط به فصل 8 سال سوم است، ولی گزینه مربوط به فصل 2 سال چهارم است.

 

 مهم ترین درس‌های زیست شناسی:

از دید ، اهمیت هر فصل به تعداد سؤالات آن بستگی دارد. هرچند که روالرهمیشه ثابت نیست، ولی برخی فصل‌ها در کنکور سراسری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. در سال دوم فصل‌های 6، 4، 8 و 3، در سال سوم فصل‌های 8 و 9 و سپس 1، 2، 3، 4 و 11 و در سال چهارم فصل‌های 5، 8، 9، 10 و 11 از اهمیت بیش‌تری برخوردار هستند.

.

جمع‌بندی زیست شناسی کنکور:

این را همیشه به یاد داشته‌باشید که اطلاعات ماندگار به شما کمک می‌کند، چون درس زیست‌شناسی هم حفظی و هم مفهومی است و هم حجم زیادی دارد، خیلی از دانش‌آموزان در دو ماه آخر نمی‌توانند آن را جمع و جور کنند. توصیه‌ی من به شما این است که کتاب زیست‌شناسی انتشارات دریافت را مطالعه و چندین بار دوره کنید. البته اگر فرصت داشته باشم همایش خلاصه و جمع‌بندی هم امسال خواهم نوشت امّا همین سه کتاب هم تا حدود زیادی حالت جمع‌بندی دارند امّا به‌طور کامل و صددرصدی.

1-   مطالعه و برنامه‌ریزی همگام با برنامه کنکور 98:

در این روش محور اصلی برنامه شما، برنامه مدرسه یا آزمون است و شما باید همگام با برنامه اصلی به مطالعه درس هرروز در همان روز بر اساس اصول تنوع مطالعاتی و … بپردازید. به‌طور تقریبی در ماه‌های مهر، آبان، آذر، بهمن، اسفند و نیمه دوم فروردین داوطلبان آزمون سراسری بر این اساس مطالعه می‌کنند.

مطالب و نکات کنکوری